موسيقي جاز در آمريكا متولد شده است و به عقيده بسياري از متخصصان، ميتواند بازتاب تنوع فرهنگي و فردگرايي اين كشور باشد. هسته اصلي اين سبك از موسيقي نفوذ و بيان احساسات شخصي از طريق بداههنوازي است. اين سبك از موسيقي، در طول دوران شكوفايي خود محبوبيت زيادي كسب كرده و تا جايي گسترش يافته است كه سبكهاي متنوعي از آن متولد شدهاند.
موسيقي جاز اولين بار در كافههاي آمريكا به علاقمندان موسيقي معرفي شد. ولي در حال حاضر در بسياري از سالنهاي كنسرت و جشنوارههاي بزرگ سراسر جهان اين نوع موسيقي شنيده شده و حتي در چند آموزشگاه موسيقي در تهران نيز اين سبك جالب تدريس ميشود. براي آشنايي بيشتر با سبك موسيقي جاز، ما را تا انتها همراهي كنيد.
تولد سبك موسيقي جاز
نيواورلئان كه يكي از شهرهاي ايالت لوئيزيانا در آمريكا است؛ خواستگاه اين سبك از موسيقي است. اين شهر يكي از شهرهاي بندر بزرگ لونيزيانا است و هر ساله گردشگران زيادي از سراسر جهان در آنجا گرد هم ميآيند. در نتيجه درصد زيادي از اين افراد در معرض سبكهاي مختلف موسيقي هستند. موسيقي كلاسيك اروپا، بلوز آمريكايي و آهنگها و ريتمهاي آمريكاي جنوبي از جمله مهمترين سبكهايي هستند كه با سفر به اين شهر ممكن است آنها را در كوچهها و كافهها بشنويد. در نهايت هم مجموعهاي از همين ريتمها بود كه آنچه امروزه به نام موسيقي جاز ميشناسيم را به وجود آورد. در مورد منشأ كلمه جاز (jazz) بين موسيقيدانان مطرح، اختلاف نظر وجود دارد. اگرچه تصور ميشود جاز در گذشته يك اصطلاح جنسي بوده است.
تاثير لوئيز آرمسترانگ بر روي موسيقي جاز
نكتهاي كه موسيقي جاز را از ديگر سبكها متمايز ميكند؛ تمركز آن روي بداههنوازي است. لوئيز آرمسترانگ، نوازنده ترومپت در نيواورلئان را پدر بداههنوازي جاز ميدانند. تكنوازيهاي ترومپت او ملوديك و پر از انرژي بود. آرمسترانگ، در دهههاي 1920 و 1930 ميلادي رهبري چندين گروه موسيقي را بر عهده داشت و در مورد موضوع شكل دادن به سبك شخصي در بداههنوازي، الهامبخش نوازندگان بيشماري بود.
گسترش جاز
به لطف سوابق آرمسترانگ و ديگر نوازندگان اين سبك در نيواورلئان، جاز توانست در مدت زمان كوتاهي مخاطبان راديويي زيادي را جذب كند. محبوبيت اين سبك از موسيقي همزمان با پختگي كامل آن باعث شد كه مراكز فرهنگي مهمي در آمريكا، ظرف مدت كوتاهي به نمايش موسيقي جاز بپردازند. شيكاگو، كانزاس سيتي و نيويورك پررونقترين كنسرتهاي موسيقي را در دهه 1940 برگزار ميكردند. در آن دهه درخشان، سالنهاي موسيقي اين شهرها مملو از طرفداراني ميشد كه براي ديدن گروههاي بزرگ جاز دور هم جمع شده بودند.
يكي از بزرگترين خوانندگان موسيقي جاز در دهه 1930 تا 1950 ميلادي، بيلي هاليدي بود. او اولين آهنگهاي خود را با بني گودمن ضبط كرد اما با اركستر Count Count Basie شهرت فراوان و جهاني پيدا كرد.
جايگاه جاز در موسيقي امروز
جاز يك فرم هنري بسيار پيشرفته است كه از جهات مختلفي همچنان در حال تكامل و گسترش ميباشد. به همين دليل، سبكي كه در هر دهه خلق ميشود متفاوت از جازي است كه در دهههاي پيشين شنيدهايم و احتمالا تفاوت زيادي با جاز خلق شده در دهههاي آينده دارد. شايد همين تغيير ماهيت و تكامل است كه اين سبك از موسيقي را محبوب دلها كرده است.
از روزهاي آغاز به كار اين سبك موسيقي، جاز تغيير و تحولات زيادي را تجربه كرد و سبكهاي متنوعي از جمله موسيقي آوانگارد، جاز لاتين و جاز–راك تركيبي از آن متولد شدند. امروزه جاز آنقدر متنوع و گسترده شده است كه در سبك هر هنرمندي نكات جالبي در مورد اين نوع موسيقي وجود دارد. بنابراين براي شناخت تمام سبكهاي موسيقي جاز، بايد سالها مطالعه كرد و به تمام نكاتي كه ممكن است در كار متخصصان اين سبك وجود داشته باشد، اشراف كامل داشت.